
Alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, mäklar, handlar eller behandlar farligt avfall har enligt svensk lag en anteckningsskyldighet. Men vad innebär detta i praktiken? Här förklarar vi hur det fungerar.
Anteckningarna ska alltid innehålla följande information:
Utöver själva anteckningsskyldigheten är verksamheter skyldiga att rapportera uppgifter till Naturvårdsverkets avfallsregister. Detta är en viktig del i Sveriges arbete för en säker, spårbar och hållbar hantering av farligt avfall.
Vi på Nemax hjälper dig med detta! Vi ser till att din verksamhet alltid följer gällande krav, sköter rapporteringen korrekt samt sparar och organiserar alla nödvändiga dokument.
Anteckningarna kan upprättas på olika sätt – digitalt eller på papper – så länge all information enligt lag finns med. Hos Nemax använder vi ofta transportdokumentet för detta ändamål, eftersom detta dokument alltid krävs vid transport av farligt avfall.
Anteckningarna ska sparas i minst tre år från den dag de upprättades.
Vill du veta exakt vilken information som krävs i transportdokumentet? Vad transportdokumentet ska innehålla kan du läsa mer om här.