Startsida | Om oss | Frågor och svar | Sida 3
Utbildningen pågår i ungefär 3-4 timmar inklusive pauser.
Alla personer som på ett eller annat sätt är involverade i transport av farligt gods ska genomgå 1.3 utbildning. Detta innefattar bland annat förpackare, avsändare, personer som lastar eller lossar farligt gods och de som transporterar farligt gods som värdeberäknad mängd.
Ja, det finns ett undantag där du som verksamhetsutövare får transportera brandfarlig vätska (exempelvis diesel) i behållare på max 450 liter till och från serviceplats utan utbildning.
Fyll i formuläret med dina önskemål så återkommer vi med pris till dig på nolltid!
Naturligtvis kan du gå utbildningen digitalt! Många av våra utbildningar hålls digitalt via vår fullutrustade studio på Nemax.
MSB rekommenderar att utbildningen skall repeteras var 3:e år. Utbildningsintyget gäller max 5 år.
Tankar under 1000 liter omfattas inte av föreskrifterna och behöver inte kontrolleras.
Cisterner som innehåller mer än 1 kubik brandfarlig vätska ska anmälas till miljökontoret senast 4 veckor innan den installeras.
Utifrån vätskans flampunkt och cisternens volym kan det sedan krävas tillstånd från brandmyndigheten.
Ligger cisternen inom ett vattenskyddsområde kan högre kvar ställas även vid låga volymer. Kontakta oss gärna om du är osäker så vägleder vi dig.
Ja, en nyinstallerat cistern eller tank ska alltid genomgå en installationsbesiktning innan den tas i bruk
Nej. Färskolja är inte klassad som en brandfarlig vätska och behöver därför inte besiktas eller kontrolleras
Om du ska kassera din gamla tank är du skyldig att meddela kommunen om detta. Vi destruerar din tank åt dig och utfärdar destruktionsintyg som bevis för korrekt omhändertagande.
Kostnaden beror på storlek och tankens placering. Fyll i formuläret nere på denna sidan så återkommer vi med en offert till dig.
Självklart! Notera i formuläret ovan hur många containrar du är i behov av.
En av våra experter hjälper dig med en behovsanalys och genomför en inventering på plats i din verksamhet, om det finns behov för det. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar!
Som kund hos oss får du tillgång till Mina Sidor, där du kan hämta ut din avfallsstatistik efter att avfallet har transporterats till anläggning för slutbehandling.
Allt avfall som består av eller innehåller ämnen som är farliga för människors hälsa och miljö klassas som farligt avfall. Läs mer här. Är du osäker på vad som gäller för dig? Välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!
För att få transportera farligt avfall som uppkommit i en yrkesmässig verksamhet krävs anmälan eller tillstånd till länsstyrelsen. Skulle avfallet även klassas som farligt gods är det krav på att chauffören är utbildad och har ett intyg enligt kapitel 1.3 ADR.
Kemikalier kräver en korrekt och säker hantering då de kan vara en fara för både hälsa och miljö. Vi hjälper dig identifiera, sortera och emballera kemikalierna ute i din verksamhet så att de är godkända att transportera enligt gällande regelverk. Läs mer och kontakta oss här!
Vår transportplanering bokar in din hämtning och optimerar körturen utefter ditt behov och området du befinner dig i. Detta för att kunna erbjuda effektiva transporter med minst möjlig miljöpåverkan.
Bedriver du en verksamhet som orsakar vattenutsläpp som kan påverka miljön, är det ditt ansvar att ta hand om det på rätt sätt. Vi hjälper till med provtagning på vatten från bland annat oljeavskiljare, reningsverk, fordonstvätt, industrivatten och skurvatten från golvskurmaskin. Här kan du läsa om hur det går till.
Som verksamhetsutövare har du ett ansvar enligt gällande miljölagstiftning att kontrollera, tömma och rengöra din oljeavskiljare utefter Naturvårdsverkets riktlinjer och myndigheternas krav. Vi erbjuder lösningar i form av kontroll, reparation och service samt drift och underhåll av din oljeavskiljare med regelbunden intervall.
Oavsett behov är du varmt välkommen att kontakta oss , så kommer vi fram till en lösning för just dig!
Vi förstår att det kan bli mycket avfall under vissa perioder, därför finns det alltid tomma säckar i botten av kärlet.
Som tillfällig lösning kan ni byta ut den fulla säcken och ställa den åt sidan. Vi tar med alla säckar i samband med tömning! Har du begränsat med utrymme på salongen kan vi gemensamt komma överens om tajtare tömningsintervall eller större/fler kärl.
Naturligtvis kan du hantera ditt farliga avfall själv. Nedan följer några punkter du ska beakta vid intern hantering:
• Tillstånd för transport av farligt avfall ska sökas vid Länsstyrelsen 5 kap. avfallsförordningen.
• Transportdokument enl. 19 § Avfallsförordningen ska medföras i transportenheten.
• Anteckningsskyldighet enl. 6 kap 1–5 §§ avfallsförordningen ska påbörjas innan transport.
• Anteckningar ska sparas i minst 3 år. Enl. 6 kap 6 § avfallsförordningen.
• Om du har under 30 kg aerosoler (Sprayflaskor) i transportenheten ska kap. 16 Bilaga-S i ADR, Lagen om transport av farligt gods beaktas.
• Om du har över 30 kg aerosoler (Sprayflaskor) i transportenheten skall samtliga kapitel i bilaga 1 och 2 i ADR-S, lagen om transport av farligt gods beaktas.
OBS: Försäkra dig om att aktören (insamlaren) har tillstånd att ta emot farligt avfall. Samt att de rapporterar in dina avfallsmängder till Naturvårdverket som insamlare.
Naturligtvis kan ni göra det!
Salongen kommer ha en avtals- och avfallsansvarig som blir fakturerad. Sedan är det upp till salongen att bestämma internt hur kostnaden delas upp.
I samband med leveransen kommer du få en sorteringsinstruktion där det tydligt framgår hur du ska sortera ditt avfall.
Bedömningen huruvida en produkt är klassat som farligt avfall eller inte kan vara svår och otydlig. Det bästa är att läsa produktens säkerhetsdatablad.
Det kan också vara svårt att bedöma hur ”mycket” exempelvis en folie måste vara kontaminerad för att det ska vara klassat.
Nemax tycker inte att ni ska behöva fundera på det, allt som läggs i kärlet ingår i den fasta månadskostnaden! Tänk ”Better safe than sorry” med stöd i Försiktighetsprincipen. (2 kap. 3 § Miljöbalken)
Vi hämtar avfall enligt schema helgfria vardagar mellan kl 09-18. Du får sms dagen innan vi kommer och samma dag.
Nej, du behöver inte vara på plats. Så länge vår chaufför kommer åt kärlet på egen hand!
Nej, du behöver inte tänka på någonting.
Vi rapporterar till Naturvårdsverket åt dig och allting ingår i den fasta månadskostnaden.
Ja! Tillsynsmyndigheter kan dela ut viten fr.o.m. 2022 vid avvikelser i rapporteringen.
Ja och Nej. Nemax lutar sig mot rimlighetsavvägningen och gör en rapportering per salong och avtal. I teorin innebär det att de ökade kostnaderna i pengar och resurser som separat uppdelning och rapportering farligt avfall skulle leda till, ska ställas mot den ökade nyttan. Vilket vi anser att den inte gör. Rimlighetsavvägning. (2 kap. 7 § Miljöbalken).
Börja med att fylla i formuläret. Kan vi mot förmodan inte leverera i ditt område kommer du bli kontaktad av vår kundsupport!
Tjänsten påbörjas den dagen du får ditt kärl utlevererat.
Våra paket är bindningsfria med 3 månaders uppsägningstid.
Tömning utförs alltid av våra egna chaufförer och fordon tillhörande Nemax.
Ingen fara! Vår kemist på Nemax kommer till dig, identifierar kemikalierna, paketerar och skickar det på destruktion. Du får intyg för korrekt hantering.
Ja! Boxen går att förse med ett hänglås och är anpassad för en säker förvaring mot väder och vind.
Avfall som inte får plats i miljöboxen, exempelvis spilloljefat eller lysrör, ställer du vid sidan. Vi tar med allting i samband med tömning!
Miljöboxarna tömmer vi enligt intervall varje vår och höst. Du får sms i god tid inför nästa intervall och har då god tid på dig att avisera oss om din box behöver tömmas.
Du får sms dagen innan en inplanerad tömning. Vill du veta längre i förväg kan du alltid kontakta vår kundsupport på telefon 0585-260 95 eller via mejl info@nemax.se
Kostnaden för tömning beror helt på vad för typ av avfall boxen innehåller.
Vi brukar säga en kostnad mellan 500-2000 kr + transport.
Nej, du behöver bara se till att avfallet som skall hämtas finns tillgängligt för våra chaufförer.
Naturligtvis kan vi det. Vår tekniker installerar utrustningen åt dig.
Nej. Även om du har nivåövervakning på tanken har du krav på överfyllnadsskydd
Miljöförråden är avsedda för förvaring av farligt avfall och har en invallning som uppfyller gällande krav för trågvolym. Förråden är utrustade med självutlösande punktsprinklers och är godkända enligt försäkringsklass 2.
Placering ska ske på plan och hårdjord mark. Vid val av placering är det viktigt att ta hänsyn till arbetsmiljön för er personal samt våra chaufförer. Förråden är mobila och flyttbara men vi rekommenderar att undersöka eventuella lokala föreskrifter från brandmyndighet eller byggnämnd. Kontakta oss så hjälper vi er!
Absolut! Förråden kan levereras i valfri kulör.
Våra chaufförer hämtar ert farliga avfall efter avrop med våra egna lastbilar.
De fulla kärlen byts ut mot tomma och avfallet transporteras till vårt mellanlager. Vi sköter rapportering till Naturvårdsverket och all statistik och dokument får ni tillgång till via vår kundportal.
Självklart! Vi erbjuder en sorteringsutbildning där en av våra experter utbildar dig och dina kollegor gällande hantering, sortering och återvinning. Vi går även igenom roll- och ansvarsfördelningen mellan avfallslämnare, transportör och mottagare.
Om du på något sätt hanterar eller förflyttar farligt gods i din verksamhet ska du ha en Säkerhetsrådgivare. Läs mer här!
Enligt MSB:s rekommendation ska man utse minst två Säkerhetsrådgivare. Nemax har flera Säkerhetsrådgivare och anmäler alltid två stycken på ditt bolag, vilket ingår i paketet.
Efter du kontaktat oss direkt eller via formuläret på hemsidan återkommer vi med offert inom 48 timmar. Tjänsten skräddarsys helt efter din verksamhets behov och du betalar ett fast pris per år för din säkerhetsrådgivare, inklusive rådgivning och årsrapport.
Farligt gods är materiella ämnen och föremål som har potentiella risker och faror för människors hälsa, säkerhet och miljö. Dessa ämnen kan vara explosiva, brandfarliga, giftiga, radioaktiva, frätande eller på annat sätt farliga. De kan vara flytande, fasta eller gasformiga och kan transporteras i olika typer av behållare eller förpackningar. Som tankar, fat, flaskor eller annat.
Exempel på farligt gods inkluderar explosiva ämnen som dynamit, brandfarliga vätskor som bensin, giftiga kemikalier som cyanid, radioaktiva material som plutonium och frätande ämnen som svavelsyra.
Transport och hantering av farligt gods regleras noggrant av myndigheter och internationella organisationer för att minimera riskerna och säkerställa att de hanteras på ett säkert sätt. Därför finns det särskilda regler och föreskrifter för förpackning, märkning, dokumentation och transport av farligt gods.
Du betalar en fast månadskostnad. Månadskostnaden sätts beroende på vald hämtningsintervall. Vid tömning tillkommer följande:
I övrigt ingår allting i din fasta månadskostnad!
Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig med en offert.
Vi hanterar sjukvårdsavfall i form av bland annat kanyler, biologiskt avfall, läkemedelsavfall och smittförande avfall. Har du funderingar kring specifika avfall är du välkommen att kontakta oss!
Nemax verksamhet är tillståndspliktig enligt miljölagstiftningen. Både för mellanlagring och yrkesmässig transport av farligt avfall.
Här kan du läsa mer om våra tillstånd.
Vi tömmer enligt intervall. Hur ofta du vill ha tömt anger du i formuläret nedan!
Med vår paketlösning uppfyller du alla lagar och krav hänseende hantering av farligt avfall.
Vardagar mellan kl 09- 18. Du får sms dagen innan inplanerad tömning hos dig.
Nej, du ansvarar själv för att det ska finnas kärl. Vill du att vi tar med nya tomma kärl åt dig i samband med tömning tar vi gärna med det åt dig till ett förmånligt pris.
Ja, det går bra. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Nej. Provet ska utföras av behörig oberoende provtagare
Ingen fara. Provlängd och analys kan skilja sig mellan olika typer av verksamheter och geografiskt område. Vi ser till att korrekt prov blir utfört.
Många gånger är det så att exempelvis oljeindex och tungmetaller överskrider föreskrivna riktlinjer. Vi kommer då tillsammans med dig komma överens om en handlingsplan för att komma tillrätta med utsläppen. Det kan exempelvis vara att se över kemikalierna som används.
Du får en rapport av oss ca 10-15 arbetsdagar efter utfört prov.
Vanligaste rekommendationen är att prov ska utföras 1-2 gånger per säsong. Säsongen sträcker sig mellan november till mars.
Nej. Efter att man tömt oljeavskiljaren ska man vänta minst 1 månad efter att prov kan tas.
Rening av avloppsvatten från verksamheter är viktigt för att minimera miljöpåverkan och uppfylla gällande krav. Exempelvis en biltvätt genererar förorenat vatten som innehåller olika kemikalier, oljor, sediment och andra föroreningar från fordonen. Ofta är det så att en oljeavskiljare inte räcker till för att rena avloppsvattnet tillräckligt.
Om detta förorenade vatten släpps ut orenat kan det skada vattendrag, mark och det omgivande ekosystemet.
Varje reningsverk byggs specifik efter verksamhetens behov. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert.
Ofta är det så att det finns begränsat med plats inomhus för reningsverket. I de fallen bygger vi reningsverket i ett isolerat modulhus som kan placeras utomhus.
Utöver en daglig tillsyn kräver reningsverket service för att underhållas. I samband med installation tecknas serviceavtal för reningsverkets skötsel.