Så rapporterar vi ditt farliga avfall

Kategorier:
Skribent: Rode Gradin
Datum: 13 december 2024

Sedan den 1 november 2020 är det obligatoriskt för företag och verksamheter i Sverige att rapportera information om farligt avfall till Naturvårdsverket. Så här går det till!

Syftet med avfallsrapportering är att förbättra spårbarheten och minska riskerna för olaglig hantering av farligt avfall. Här går vi igenom hur rapporteringen fungerar, steg för steg.

  1. Hämtning
    I samband med att vi hämtar ditt farliga avfall antecknar vi preliminära vikter i ett digitalt transportdokument. Dokumentet skickas sedan till dig i samband med lastningen.
  2. Invägning
    På vårt mellanlager väger vi avfallet och korrigerar till rätt vikt i transportdokumentet.
  3. Rapportering
    Slutligen rapporterar vi in till Naturvårdsverkets digitala avfallsregister. Du får ett uppdaterat dokument som sparas hos oss i tre år från utförandet och är giltigt att använda som anteckning av dig i din verksamhet.

Vad händer om jag inte rapporterar mitt farliga avfall?
Uteblir eller försenas rapporteringen av ditt farliga avfall kan tillsynsmyndigheten kräva en miljösanktionsavgift. Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida.

© 2025 Nemax Miljöhantering. Skapad i samarbete med Digitalpartner  
chevron-down