Startsida | Tjänster | Återvinning | Branschlösningar | Frisörsalonger
I samband med leverans av ditt kärl kommer vi kunna ta hand om det avfallet du samlat på dig. Hur det ska packas och hanteras informeras via mejl i god tid innan leverans.
Vi förstår att det kan bli mycket avfall under vissa perioder. Framför allt folie. Vi lämnar alltid tomma säckar i botten av kärlet. Då kan ni bara ta ur den fulla säcken och ställa den åt sidan. Vi tar med alla säckar i samband med tömning. Har du begränsat med utrymme på salongen kan vi gemensamt komma överens om tajtare tömningsintervall eller större/fler kärl
• Naturligtvis kan du hantera ditt farliga avfall själv. Nedan följer några punkter du ska beakta vid intern hantering:
• Tillstånd för transport av farligt avfall ska sökas vid Länsstyrelsen 5 kap. avfallsförordningen.
• Transportdokument enl. 19 § Avfallsförordningen ska medföras i transportenheten.
• Anteckningsskyldighet enl. 6 kap 1–5 §§ avfallsförordningen ska påbörjas innan transport.
• Anteckningar ska sparas i minst 3 år. Enl. 6 kap 6 § avfallsförordningen.
• Om du har under 30 kg aerosoler (Sprayflaskor) i transportenheten ska kap. 16 Bilaga-S i ADR, Lagen om transport av farligt gods beaktas.
• Om du har över 30 kg aerosoler (Sprayflaskor) i transportenheten skall samtliga kapitel i bilaga 1 och 2 i ADR-S, lagen om transport av farligt gods beaktas.
OBS: Försäkra dig om att aktören (insamlaren) som tar mot ditt farliga avfall har tillstånd att ta mot farligt avfall samt att de rapporterar in dina avfallsmängder till Naturvårdverket som insamlare.
Naturligtvis kan ni göra det. Salongen kommer att ha en avtals- och avfallsansvarig som blir fakturerad. Sedan är det upp till salongen att bestämma internt hur kostanden delas upp.
Du kommer i samband med leveransen att få en sorteringsinstruktion där det tydligt framgår hur du ska sortera ditt avfall. Bedömningen huruvida en produkt är klassat som farligt avfall eller inte kan vara svår och otydlig. Det bästa är att läsa produktens säkerhetsdatablad. Det kan dessutom vara svårt att bedöma hur ”mycket” exempelvis en folie måste vara kontaminerat för att det ska vara klassat. Nemax tycker inte att ni ska behöva fundera på detta. Allt som läggs i kärlet ingår i den fasta månadskostnaden. ”Better safe than sorry” Det gör du med stöd i Försiktighetsprincipen. (2 kap. 3 § Miljöbalken)
Vi hämtar avfall enligt schema helgfria vardagar mellan 09-18. Du får sms dagen innan vi kommer och samma dag. Du kan följa vår chaufför live med beräknad ankomsttid för att kunna planera din dag.
Nej, du behöver inte vara på plats. Våra chaufförer behöver bara komma åt kärlet.
Nej, du behöver inte tänka på någonting. Vi rapporterar till Naturvårdsverket åt dig. Allting ingår i den fasta månadskostnaden.
Ja. Tillsynsmyndigheter kan dela ut viten fr.o.m. 2022 vid avvikelser i rapporteringen.
Ja och Nej. Nemax lutar sig mot rimlighetsavvägningen och gör en rapportering per salong och avtal. I teorin innebär det att de ökade kostnaderna i pengar och resurser som separat uppdelning och rapportering farligt avfall skulle leda till, ska ställas mot den ökade nyttan. Nemax anser inte resursåtgången mot den ökade nyttan vara rimlig.
Rimlighetsavvägning. (2 kap. 7 § Miljöbalken). Så nej ni behöver inte rapportera separat.
Fyll i formuläret. Kan vi inte leverera i ditt område kommer du bli kontaktad av vår kundsupport.
Tjänsten påbörjas den dagen du får ditt kärl utlevererat.
Du binder dig inte i samband med teckning av abonnemanget. Du har dock 3 månaders uppsägningstid.
Tömning utförs alltid av våra egna chaufförer och fordon från oss på Nemax.